Am auzit de multe ori persoane spunand ca nu au suficienta vointa pentru a instala un obicei nou.

Asa este oare?

Conform specialistilor Vointa este:

  • abilitatea de a rezista tentatiilor pe termen scurt pentru a iti atinge obiectivele pe termen lung;
  • capacitatea de a transforma intenția în actiune facand fata impulsurilor;

Exista numeroase studii neurostiintifice care indica faptul ca Vointa este o resursa epuizabila. Imagineaza-ti ca fiecare dintre noi are un rezervor neurologic de vointa pe care il foloseste pentru anumite actiuni si ii ramane mai putina vointa pentru altele.

Vointa este foarte asemanatoare cu un muschi pe care daca il folosim intens oboseste si are nevoie de timp pentru a se reface.

Iata mai jos 5 metode eficiente de gestionare a resurselor de vointa pe care eu le folosesc cu succes pentru instalarea obiceiurilor noi:

1. Incepe cu formarea unui singur obicei

Daca vrei sa-ti cresti considerabil sansele de a forma un obicei nou, incepe cu un singur obicei, si incepe cu pasi mici, fara schimbari majore. Ideal este sa alegi un obicei simplu si sa-i cresti complexitatea treptat.

Sa-ti dau un exemplu ca sa fiu mai clar:

Daca vrei sa-ti formezi obiceiul de a te trezi dimineata la ora 6, iar pana acum te trezeai la  8:30,  ar fi bine sa-ti setezi alarma pentru primele zile la 8:15. Daca vezi ca e ok, fixezi alarma la ora 8:00, apoi la 7:45, si tot asa pana ajungi la ora dorita. Si inca ceva foarte important! Nu incepe un alt obicei pana nu esti sigur ca cel la care lucrezi a prins radacini.  Adica, pana cand o sa practici noul obicei fara sa mai ai nevoie de vointa.

Deci, focuseaza-ti resursele de vointa pe un singur obicei si sansele tale de reusita o sa cresca exponential.

2. Elimina Tentatiile

Vrei sa ramai concentrat pe exersarea obiceiului nou? Atunci elimina toate tentatiile care stau in calea exersarii noului obicei.

Iata cateva exemple:

  • Vrei sa mananci sanatos? – arunca mancarea nesanatoasa din frigider si umple-l cu fructe si legume
  • Vrei sa te uiti mai putin la televizor? – ascunde telecomanda si scoate TV-ul din dormitor
  • Vrei sa stai mai putin pe Facebook? – scoate toate notificarile facebook de pe telefon

3. Creaza-ti un context favorabil

Pentru a nu risipi inutil resursele de vointa, pregateste contextul ideal necesar pentru exersarea noului obicei. Cu alte cuvinte, sa faci in asa fel incat in momentul in care trebuie sa exersezi obiceiul sa nu fii nevoit sa faci nimic alceva decat practicarea lui. In acest fel iti micsorezi rezistenta la schimbare.

De exemplu, cand eu am inceput sa alerg dimineata, primele dati ma culcam imbracat in echipamentul de alergat si jos langa pat puneam adidasi, iar cand ma trezeam doar ma incaltam si ieseam sa practic noul obicei.

Alte exemple:

  • Vrei sa bei mai multa apa? – pune un pahar cu apa pe birou
  • Vrei sa citesi in fiecare seara? – pune o carte pe noptiera
  • Vrei sa inveti sa canti la chitara?- pune chitara intr-un loc vizibil, unde iti petreci mai mult timp in casa

4. Bucura-te de Proces

Cu cat esti mai serios si mai riguros cu tine, cu atat o sa ai nevoie de mai multa vointa pentru formarea noului obicei. De aceea, iti sugerez sa gasesti acele aspecte din obicei care iti aduc placere in procesul de exersare a noului obicei si sa te bucuri de ele. Transforma totul intr-o joaca si nu te lua prea in serios.

5. Odihneste-te Suficient

Ai observat ca atunci cand cineva te supara, reactionezi diferit in functie de cat de obosit esti?

Odihna iti determina nivelul de energie si motivatie in corp, respectiv influenteaza felul cum vei reactiona in anumite situatii.  De aceea, dupa o noapte nedormita o sa-ti fie mult mai greu sa respecti rutina de dimineata si sa practici noul obicei.

In concluzie: Toata lumea are vointa. Intrebarea este:

Pe ce iti consumi resursele de vointa?

Gestionarea gresita a reurselor de vointa este motivul principal pentru care oamenii esueaza in implementarea de obiceiuri noi.

Acesta este si motivul pentru care dietele restrictive sunt de regula sortite esecului.

Daca si tu ai intampinat pana acum probleme cu gestionarea vointei ramane doar sa decizi ACUM cum o sa folosesti metodele de mai sus.

Daca consideri ca informatia de mai sus ti-a fost de ajutor, te rog sa distribui mai departe acest articol pentru a ajuta cat mai multi oameni.

⬇Fa un gest frumos pentru prietenii tai! ⬇