pe la inceputul anului 2013  am avut o revelatie. Am inceput sa  constientizez  ca in fiecare zi, de cand ma trezeam si pana cand adormeam faceam aceleasi lucruri,  aveam aceleasi obiceiuri si in majoritatea timpului eram pe “pilot automat” lasand automatizmele dobandite in timp sa ma ghideze prin activitatile zilei.

Adica:

  • ma trezeam cam la aceiasi ora (cu cateva snooze-uri inainte de a ma ridica din pat)
  • mergeam la baie unde aveam aceleasi tabieturi
  • manancam cam acelasi produse la micul dejun
  • ma incaltam de fiecare data respectand aceiasi ordine de incaltare a pantofilor
  • mergeam la serviciu pe acelasi traseu
  • la serviciu faceam cam aceleasi lucruri
  • ajungem acasa cam la acelasi ora
  • si seara aveam cam aceleasi activitati

Iti suna cumva cunoscut?

Iar eu doream mult o shimbare in viata mea, care insa intarzia sa apara.

Nebunia-înseamnă-să-faci-acelaşi-lucru-în-mod-repetat-şi-să-te-aştepţi-să-obţii-alt-rezultat.

Asa ca am inceput sa devorez tot ce am gasit despre obiceiuri: carti, audiobook-uri, seminarii, workshop-uri, blog-uri si site-uri cu informatii pe aceasta tema. Si tot ce studiam experimentam pe mine, si vedeam ce functioneaza. Pe unele obiceiuri reuseam sa le instalez din prima iar pe altele a fost nevoie de cateva incercari pentru a reusi.

In acesti 3 ani am reusit sa-mi schimb sau sa-mi formez  peste 20 de obiceiuri care mi-au schimbat viata. Insa cel mai mai important succes a fost obiceiul de a implementa obiceiuri noi care este „sistemul de operare” pe care se instaleaza orice obicei nou.

Dupa toate aceste teste pe propia piele am creat “sistemulul de operare” pentru instalarea obiceilor, care sa ma ajute de fiecare data cand imi formez un obicei nou.

Vreau sa impartasesc cu tine acesti pasi pentru ca sa nu repeti si tu greselile pe care le-am facut eu la inceput. Respectarea acestor pasi iti va creste considerabil sansele de a forma orice obicei iti  doresti:

1. Alege un singur obicei

Una dintre cele mai frecvente greseli pe care majoritatea oamenilor o fac este ca se apuca sa schimbe mai multe obiceiuri deodata. Vor sa faca sport, sa se lase de fumat, sa faca meditatii, sa manance sanatos si sa citeasca mai mult in acelasi timp. Rezultatul este ca mai devreme sau tarziu isi epuizeaza resursele de VOINTA si renunta.

Asa ca, decide care este primul obicei nou pe care doresti sa-l instalezi. Daca nu ai decis inca, atunci fa o trecere in revista a obiceiurilor pe care le ai acum pe parcursul unei zile si decide care este prima mica schimbare pe care doresti sa o faci acum.

2. Identifica motivatia obiceiului

Inainte de a incepe formarea unui obicei nou este foarte important sa identifici ce te motiveaza sa faci aceasta schimbare. Sa gasesti motivatia ta autentica, intrinseca.

Adica sa afli care este DE CE-ul tau pentru schimbare.

Cercetatorii spun ca mai bine de 60%  din populatie este motivata preponderent de evitarea durerii (motivatie negativa) si in jur de 40% sunt motivati preponderent de obtinerea bucuriei (motivatia pozitiva)

Cum identifici motivatia obiceiului?

Simplu. Raspunzi de cate 10 ori la urmatoarele 2 intrebari:

  • De ce vreau sa formez acest obicei? (motivatia intrinseca)
  • Ce o sa mi se intample daca nu o sa formez acest obicei? (consecintele)

Cand raspunzi de mai multe ori la aceste intrebari, vei ajunge in final la motivatia autentica. Aceasta iti va da energie pentru a depasi momente dificile de pe parcursul formarii obiceiului.

3. Actioneaza cu consecventa

Consrecventa presupune un amestec de Perseverenta, Efort si Disciplina. Si este cea mai importanta virtute necesara pentru implementarea obiceiurilor noi.

A fi consecvent inseamna sa practici zilnic acea noua activitate indiferent de conditiile care apar.

Iar in zilele cele mai dificile, cand simti ca nu mai ai energie pentru practicarea obiceiului nou, atunci este nevoie sa faci un efort si sa practici obiceiul propus. Si crede-ma, la final satisfactia ta o sa fie pe masura efortului.

Acestea sunt momente cheie, momente de referinta, care-ti cresc stima de sine. Dupa care o sa-ti fie mult mai usor sa practici obiceiul in zilele ce urmeaza.

 4. Stabileste rutina obiceiului

Stabileste-ti in scris, in agenda, urmatoarele aspecte:

  • Care este exact momentul din zi cand doresti sa practici obiceiul si care e frecventa de practicare a obiceiului? Este mult mai usor sa-ti formezi un obicei nou daca il practici la aceiasi ora in fiecare zi.
  • Care este actiunea zilnica dupa care incepi practicarea noului obicei?
  • Care este exact succesiunea de pasi pe care urmeaza sa o parcurgi in timpul practicarii noului obicei?

Este bine ca in fiecare zi sa ai aceiasi succesiune de pasi pentru a instala obiceiul mai rapid.

In acest fel, iti cresti foarte mult sansele de a transforma obiceiul nou intr-un  automatism intr-o perioada cat mai scurta.

5. Stabileste cum vei actiona in cazul unui esec temporar

Ce faci daca din anumite motive nu reusesti sa practici noul obicei la ora propusa? Ce faci daca ratezi o zi? Dar daca ratezi doua?

Este foarte important sa-ti creezi un plan de actiune in caz de esec temporar, pentru a nu-l transforma in esec definitiv.

Deci, planifica cum vei actiona atinci cand, din diverse motive, se va intrerupe lantul obiceiului. Probabilitatea ca o sa ai nevoie de acest plan este de peste 99%, asa ca ar fi foarte bine sa il ai scris undeva.

Forte important! Lipsa acestui plan este principalul motiv pentru care majoritatea oamenilor esueaza in instalarea de obiceiuri noi. La inceput rateaza o zi dar isi zic ca o sa recupereze in ziua urmatoare si tot asa pana cand devin coplesiti si renunta.

6. Modereaza dialogul interior

De fiecare data cand urmeaza sa practici noul obicei, fii atent la gandurile tale.

    • In loc sa te gandesti ca iar trebuie sa practici obiceiul, gandeste-te ca vrei sa-ti practici din nou obiceiul. Cand folosesti imperativul trebuie mintea are senzatia ca face acel lucru pentru altcineva. Cand folosesti „vreau” atunci este despre ce iti doresti tu. Aceasta mica inlocuire al lui trebuie cu „vreau” poate face minuni.
    • In loc sa te gandesti cat de greu este sa practici noul obicei, gandeste-te cat de bine o sa te simti dupa ce o sa-l termini si cat de simplu o sa fie cand o sa ai deja obiceiul format. Eu de fiecare data cand merg sa alerg, ma gandesc la senzatia superba si nivelul de energie pe care o sa-l am dupa ce termin de alergat, si de-abia astept sa experimentez din nou.
    • Nu te zgarci cu laudele in momentul in care termini de practicat noul obicei. Spune-ti in gand, sau cu voce tare:
  • Bravo, sunt mandru de tine!
  • Astazi ai avut o zi super!
  • Buna treaba ai facut azi!
  • Victorie!

7. Masoara progresul

Masurarea progresului este o tehnica foarte importanta pentru ca:

  • te incurajeaza,
  • iti ofera feedback in timp real,
  • te motiveaza,
  • te ajuta sa ramai consecvent si disciplinat.

Pentru aceasta poti folosi un calendar de perete sau de birou pe care sa incercuiesti fiecare zi in care ai practicat noul obicei, creand astfel un lant al obiceiului. Asa poti vedea in orice moment care este progresul tau. Aceasta te va motiva sa nu rupi continuitatea.

O alta metoda este sa folosesti o aplicatie de tip „habit traker” care, pe langa monitorizarea progresului, iti reaminteste de practicarea obiceiului si te motiveaza zilnic cu citate motivationale.

8. Ia-ti angajamente externe

Angajamentul extern creeza o presiune care iti creste responsabilitatea formarii noului obicei. Stii cum este, daca iti spui doar tie care-ti sunt angajamentele si nu le respecti  treci mai usor peste esec. Cand intervin insa in schema si persoane din exterior, motivatia brusc creste.

Iata cateva metode:

  • Te angajezi in fata celor apropiati ca o sa-ti instalezi un obicei nou.
  • Stabilesti o pedeapsa pentru nepracticarea obiceiului. De exemplu: platesti o suma de bani persoanei care te monitorizeaza pentru fiecare zi ratata.
  • Anunti public pe Facebook care este urmatorul tau obicei. Daca nu te tii de cuvant atunci iti este afectata reputatia.


9. Cauta suport social

Iti recomand sa gasesti un grup de persoane care au aceleasi preocupari si se confrunta cu acelasi provocari ca si tine. Din pacate insa, de cele mai multe ori, familia si prietenii devin destul de reticienti cand vine vorba ca tu sa faci o schimbare.

Din fercire, exista mai multe solutii:

  • Participi la workshop-uri si seminarii care abordeaza tema obiceiurilor.
  • Cauti grupuri si pagini de facebook cu oameni care au aceleasi preocupari ca tine.
  • Gasesti persoane care au format deja obiceiul dorit de tine si ii intrebi cum au reusit.
  • Te abonezi la newsletter-ul www.ObiceiurideSucces.ro

Iti recomand chiar acum sa te abonezi la newsletter-ul din partea de jos al site-ului pentru a primi articole de calitate care abordeaza problematica formarii obiceiurilor. Sa dai un like la pagina de facebook pentru a face parte din comunitatea ObiceiurideSucces. Aici vei gasi ajutor si sustinere pentru schimbarea si formarea obiceiurilor.

Daca consideri ca informatia de mai sus ii mai poate fi cuiva de ajutor, te rog sa distribui acest articol pentru a ajuta cat mai multi oameni.

Care dintre cei 9 pasi este pentru tine este cel mai important? Dar cel mai dificil de implementat?

⬇Fa un gest frumos pentru prietenii tai! ⬇